ANAK ANGKAT

Eyda
Saya ingin bertanya, boleh ke ibu kandung dapat hak jagaan utk anak kandung nya semula. Anak kandung nya berusia 4 bulan sekarang. Ibu kandung telah rujuk dengan JPN. JPN beritahu boleh ambil semula selagi sijil pengangkatan belum keluar. Dia suruh rujuk dengan JKM. Bila sudah pergi JKM, JKM suruh pergi pesuruhjaya sumpah untuk dapatkan surat pembatalan. Ibu kandung sudah dapatkan surat pembatalan dan hantar kepada JKM di daerah tempat keluarga angkat itu tinggal. Bila pegawai JKM cek nama anak saya, anak saya memang tidak didaftarkan dengan JKM. Dan pegawai JKM pun ada call keluarga angkat itu untutk sahkan. Dan dia mengaku dia belum daftarkan anak saya setelah 4 bulan menjaga nya. Jadi, boleh ke ibu kandung ambil terus anaknya memandangkan keluarga angkat tidak daftarkan anaknya. Dan apa status keluarga angkat tu sekiranya ibu kandung sudah membuat pembatalan surat akuan di pesuruhjaya sumpah.