mohon bantuan kenderaan utk oku

irra
assalamualaikum..sy nk tnya bagaimana nk mohon kenderaan utk adik ipar sy yg seorg oku bisu dan pekak utk berulang alik ke ke tempat kerja.

Re: mohon bantuan kenderaan utk oku

jkmpetaling
Administrator
waalaikumsalam,
berkenaan dengan soalan cik puan. saya kurang jelas dengan soalan yang diajukan, namun begitu disini saya berikan sedikit penjelasan berkenaan dengan kenderaan OKU.

bagaimana hendak memohon kenderaan OKU, pihak JKM tidak menyediakan perkhidamatan untuk kenderaan OKU namun begitu sekiranya Puan memerlukan kenderaan untuk memudahkan pergerakkan, pihak kami akan merujuk kes puan ke Yayasan Kebajikan Negara ( YKN ) @ BAKTI untuk pembelian motosikal roda tiga untuk OKU.

Bagi kenderaan seperti kereta, terdapat pengecualian duti eksais sebanyak 50% bagi kenderaan nasional di bawah kementerian kewangan.

selain itu terdapat perkhidmatan mobility yang disediakn oleh majlis daerah, dan pengguna perlu memkalumkan kepada pihak majlis untuk penggunaan tersebut.

Untuk sebarang pertanyaan & maklumat lanjut puan boleh terus hubungi pihak kami ditalian :

Tel : 03-7842 2584 / 2587
Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Petaling

Re: mohon bantuan kenderaan utk oku

Sazman (OKU) pendengaran masalah
Kalau saya dapatkan kereta untuk baru tak?