ptanyaan ttg anak

zhmy
saya sekarang hamil dan bakal mlahirkan anak luar nikah. sy b'umur 23tahun.
sy nak tanya, sy checkup di klinik swasta jd tiada buku pink.hanya ada buku checkup dr klinik swasta.
sekiranya saya melahirkan di hsptal kerajaan adakah jkm akan ambil anak saya? apakah proses utk saya keluar dr hospital? macam mana jika family jauh?

Re: ptanyaan ttg anak

jkmpetaling
Administrator
Wsalam
Tiada masalah jika puan melahirkan anak di hospital kerajaan. Pihak jab. Kerja sosial hospital akan mendapatkan maklumat cik seperti penjagaan bayi, alamat dan perancangan untuk cik dan juga bayi selepas keluar wad. Pihak jkm tidak mengambil bayi puan tanpa ada sebab yang membolehkan di bawah Akta Kanak-Kanak 2001. Jika puan boleh memberikan jagaan dan keperluan bayi dengan baik, itu adalah yang terbaik untuk bayi cik. Berkenaan family cik, itu bergantung kepada perancangan penjagaan bayi. Jika ada sokongan dari family cik utk menjaga bayi adalah lebih bagus.
Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Petaling